Tiedote: Metallin 3D-tulostus mullistaa konepajateollisuuden

Tiedote 28.2.2018
Vapaa julkaistavaksi: heti

Jyväskyläläinen 3D Formtech investoi metallin teollisuustasoiseen 3D-tulostukseen

Jyväskyläläisen teollisuustason 3D-tulostukseen erikoistuneen 3D Formtech Oy:n tuotantotiloissa aloitetaan huhtikuussa 2018 Suomessa harvinainen metallin 3D-tulostus. 3D-tulostuksen markkinat ovat jo pitkään käyneet kuumana maailmalla ja nyt kysyntä on nousussa myös Suomessa.

3D Formtechin tuotantotiloihin Jyväskylän Seppälään odotellaan parhaillaan uutta hankintaa: EOS M 290 -3D-tulostinta, joka vastaa ominaisuuksiltaan ja tuotantokapasiteetiltaan (tulostustilavuus 250 x 250 x 325 mm) erityisesti teollisuuden tarpeisiin. Tämän tason 3D-tulostin onkin todellinen harvinaisuus niin Suomessa kuin laajemmin Pohjoismaissakin. Metallin 3D-tulostus avaa uusia mahdollisuuksia kaikelle teolliselle tuotannolle.

”3D-tulostamalla pystytään valmistamaan täysin uudenlaisia metallikomponentteja, siis sellaisia muotoja ja tuotteita, joiden valmistaminen on koneistamalla ollut hyvin vaikeaa, mahdotonta tai erittäin kallista. On myös hyvä huomata, että valmistamamme metalliset 3D-tulosteet eivät ole prototyyppejä, vaan lopullisia, käyttövalmiita, tuotanto-osia”, kertoo 3D Formtechin yrittäjä Toni Järvitalo.

”3D-tulostamalla valmistettujen metallikappaleiden laadusta ja kestävyydestä kertoo se, että niitä käytetään muun muassa lento-, lääke- ja autoteollisuudessa. Nyt tämä sama teknologia on myös kaikkien suomalaisten konepajojen saatavilla”, Järvitalo jatkaa.

Metallin 3D-tulostus kiinnostaa Suomessa ja maailmalla

Siinä missä esimerkiksi Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa metallin 3D-tulostus on ollut suosittu tuotantotapa jo pidempään, ovat Suomessa vastaavat markkinat vasta lämpenemässä. 3D Formtechille laitehankinta merkitseekin tuote- ja palveluvalikoiman laajentumisen lisäksi merkittävää kasvupotentiaalia.

”Suomessa alkaa olla metallin 3D-tulostukselle sen verran hyvin kysyntää, että uskomme pystyvämme jopa tuplaamaan liikevaihtomme metallituotannon avulla. Toki yhdellä laitteella ei vielä noihin lukemiin päästä, mutta tarkoituksenamme onkin jatkossa lisätä niin laite- kuin henkilöstökapasiteettiammekin. Lyhyellä tähtäyksellä tavoitteenamme on vakiinnuttaa asemamme, saada prosessit pyörimään täyspäiväisesti ja tavoittaa uusia asiakkaita”, Järvitalo toteaa.

3D Formtech esittelee uuden EOS M 290 -tulostimensa Tampereen Konepaja-messuilla 20.–22.3.2018.

LISÄTIETOJA:
Toni Järvitalo, puh. +358 40 836 2446, toni.jarvitalo[at]3dformtech.fi